Løjt kulturnat 2015

”Det vi er fælles om”

det er temaet for kulturnat-arrangementet i Løjt den 5. september 2015. Kulturnatten åbner kl. 10.00 og slutter – når man er færdig! Programmet er slet ikke lagt fast endnu. Det siger Eigil List og Kim Brydesen, som repræsentanter fra styregruppen bag arrangementet.

I ugen op til arrangementet er der på Løjt Skole emneuge med temaet ”Løjtstrup”, et minisamfund med egne penge, egne virksomheder og egen borgmester. Løjt Lands øvrige institutioner, foreninger og butikker er repræsenteret og vil vise hvad de kan. Der er musik i byen. Der kan købes mad. Der er fest, brandværnet der i øvrigt samme dag fejrer værnets 135års dag og spejderne stiller op, der er udstillinger, hobby-aktiviteter, kirken afvikler aftengudstjeneste og meget meget mere. Der er gang i den i hele byen.

Vi er stolte af, at vor lille by kan løfte et sådant arrangement alene med frivillig arbejdskraft. Næsten alle deltager og hjælper til, udtaler Eigil List og Kim Brydesen, og opfordrer til, at man går ind på www.lojtland.dk og læser meget mere om arrangementet. På hjemmesiden vil man løbende finde nyt, og til sidst også det endelige program..

Temaet for i år er ”Det vi er fælles os” er valgt, fordi vi i et lokalsamfund som Løjt kun klarer os godt, fordi vi alle - institutioner, foreningerne, virksomhederne og borgerne står sammen. Det gør vi i Løjt, og det er vi stolte af.

Eigil og Kim opfordrer til, at de der ikke allerede har meldt sig som deltager i Kulturnatten til at melde sig. Specielt efterlyses lokale kunstnere med malerier, skulptur og andet. Kom og udstil jeres værker, på skolen eller hvad vi nu finder ud af. Gå ind på www.lojtland.dk læs mere og udfyld tilmeldingsformularen. Det koster principielt ikke noget at være med i arrangementet.

Baggrund:
Ideen til Kulturnat i Løjt Kirkeby kom fra Løjt Skoles Skolebestyrelse i 1998. Man mente det ville være et godt og spændende tiltag, at vi i Løjt fik en kulturnat. Det har alle de store byer jo. Så skal Løjt også have en. Kulturnatten skulle afvikles i år 2000 – som en markering af årtusindskiftet.
Ideen var at vi alle skulle stå sammen og vise at vi kan skabe noget i Løjt.
Der blev dannet en arbejdsgruppe, hvor der deltog folk fra Idrætsforeningen, skolen, erhvervslivet og foreningerne. Og den 2. september 2000 blev Løjts første kulturnat afviklet. Dagen forløb efter planen – en masse mennesker var aktive, og endnu flere bevægede sig rundt for at deltage i de mange aktiviteter

Arbejdsgruppen og de aktive i kulturnatten besluttede at der skulle være kulturnat i Løjt hvert 3. år.
Nu kendte alle ideen bag kulturnatten. Så i 2003 var det ikke svært at få de samme deltagere fra år 2000 med og deltagerkredsen blev udvidet. Igen forløb det godt. Og succesen blev gentaget i 2006, 2009 og 2012.

Det har været spændende at se de mange aktiviteter. Det har været dejligt at møde de mange mennesker, der har deltaget i aktiviteterne. Kulturnatten er blevet en begivenhed i Løjt. En begivenhed mange glæder sig til. Mange unge og mange fraflyttere kommer tilbage til Løjt på kulturnatsdagen. Her møder de venner og gamle bekendte. Der er en summen, snak og latter alle steder for at nyde ”Det vi er fælles om”

Nu er det så 6. gang, der skal være kulturnat i Løjt. Og vi håber, at vi i 2015 bliver med flere deltagere end nogensinde før. Kulturnatten er en tradition I Løjt. Der er kulturnat den første lørdag i september – hvert 3. år.

De forskellige kulturnætter har haft forskellige temaer:
2000: ”Hvor går vi hen”
2003. ”Vi åbner døre”
2006: ”Himmel og hav”
2009: ”Løjt i bevægelse” og i
2012 ”Vi mødes i Løjt”
2015 ”Det vi er fælles om”